مدیرکل دامپزشکی استان عنوان کرد:

سم پاشی بیش از پنج میلیون مترمربع جایگاه دامی در سیستان و بلوچستان

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: در زمینه مبارزه با انگل های خارجی بیش از 403 هزار راس دام و میزان بیش از پنج میلیون و 300 هزار مترمربع جایگاه دامی استان سم پاشی شده اند.

غلامرضا سرگزی در گفت وگو با ایسنا، افزود: در سال گذشته بیش از 10 میلیون و 500 هزار نوبت سر دام سبک و سنگین استان علیه بیماری های دامی و برخی بیماری های مشترک از جمله هاری، تب مالت واکسیناسیون شده اند.

وی با بیان اینکه در 2 سال گذشته موردی از دام آلوده به سل و بروسلوز مشاهده نشده، گفت: انجام واکسیناسیون و اقدامات مراقبتی باعث شده که بیماری های به شدت واگیر و خسارت بار دامی در این استان مانند آبله و طاعون نشخوارکنندگان گزارش نشود.

وی افزود: به منظور تامین بهداشت، سلامت و فراهم کردن رفاه دام، کنترل، پیشگیری و مبارزه با بیماری های دامی، تضمین بهداشت و سلامت فرآورده های خام دامی، پیشگیری و مبارزه با بیماری های مشترک انسان و دام و همچنین فراهم بودن شرایط ورود به بازارهای جهانی و توسعه پایدار و سرمایه گذاری در بخش دام که از رسالت های سازمان دامپزشکی به شمار می رود؛ کارکنان دامپزشکی همواره در تلاش و کوشش جهت محقق شدن این مهم هستند.

وی با بیان اینکه 56 درصد برنامه ابلاغی سازمان دامپزشکی کشور در زمینه واکسیناسیون دامی امسال تاکنون عملیاتی شده، ادامه داد: با توجه به اینکه 832 بیماری قابل انتقال بین انسان و دام وجود دارد این موضوع حساسیت نظارت ها را افزایش می دهد.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان بیان کرد: در نیمه نخست امسال بیشتر برنامه های واکسیناسیون در راستای مبارزه با ppr، آبله و تب برفکی بود، در تلاش هستیم تا در نیمه دوم امسال برنامه های ابلاغی را در خصوص پیشگیری و مبارزه با سایر بیماری های استراتژیک تکمیل کنیم.

وی اظهار کرد: اولین و مهمترین هدف واکسیناسیون دام ‎ها، پیشگیری از شیوع بیماری ها است، برای تحقق این هدف مطالعات گسترده ‎ای برای اثر بخشی بیشتر واکسن ‎ها انجام می شود که ممکن است یک بیماری در یک یا تعدادی از دام ها مشاهده شود که امکان سرایت بیماری به سایر دام‎ ها نیز وجود دارد، ولی با واکسیناسیون می توان از شیوع بیماری‎ های استراتژیک مانند هاری، تب برفکی، بروسلوز، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، آبله و لمپی اسکین جلوگیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: انجام واکسیناسیون و اقدامات مراقبتی باعث شده که بیماری های به شدت واگیر و خسارت بار دامی در سیستان و بلوچستان مانند آبله و طاعون نشخوارکنندگان در 2 سال گزارش نشود، به طوریکه با کاهش 76 درصدی کانون بیماری هاری امسال نسبت به سال قبل در مدت مشابه مواجه بوده ایم.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان افزود: همچنین با انجام هفت هزار و 771 تست سل و 34 هزار و 766 تست بروسلوز (سرمی) در دامداری های صنعتی استان در 2 سال گذشته موردی از دام آلوده به سل و بروسلوز مشاهده نشده است.

سرگزی تاکید کرد: در راستای اجرای سیاست های سازمان دامپزشکی کشور و نقش مهم مردم در کمک به تحقق اهداف و خدمات دهی شایسته به بهره برداران از دامداران و روستائیان تقاضا می شود جهت انجام واکسیناسیون با پرسنل دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند و هرگونه تلفات دامی را به اداره دامپزشکی شهرستان محل سکونت خود گزارش دهند.

انتهای پیام

نظرات

captcha